کد خبر: ۳۱۶۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 07
در جوامعی مثل کشور ما اگر قرار بر این باشد که بحث خشونت طرح شود، این خشونت علیه زنان کاربرد دارد.
شفاآنلاین>سلامت> در جوامعی مثل کشور ما اگر قرار بر این باشد که بحث خشونت طرح شود، این خشونت علیه زنان کاربرد دارد. لااقل تا حالا که اینطور بوده. خشونت‌هایی که بر اساس آمار در مورد زنان در ایران صورت گرفته از قتل‌های ناموسی گرفته و کودک همسری تا تبعیض‌هایی که در مواردی در محیط‌های اجتماعی و محیط کار، صورت می‌گیرد از میزان حقوق و دستمزد و طبقه شغلی و غیره نمونه‌هایی از مواردی هستند که اگر بشود اسمش را خشونت گذاشت موید زنانگی اعمال خشونت هستند.

 به گزارش شفاآنلاین:حالا و در این شرایط بحث خشونت علیه مردان توسط یک مقام مسئول مطرح می‌شود. محمد نصیری، معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره اقدامات این سازمان در خصوص خشونت‌های خانگی، بحث مردان را مورد توجه قرار داده.  او البته گفته: «ما در خصوص خشونت خانگی در سه موضوع فعالیت می‌کنیم اول زنانی هستند که دچار خشونت‌ شده‌اند، دوم مرتکبان خشونت اعم از زن و مرد و سوم مردانی که دچار خشونت خانگی شده و در فرآیند قرنطینه اورژانس اجتماعی قرار می‌گیرند.»

 تدبیر خانه امن برای مردان
اما همان‌طور که ذکر شد بخشی از خشونت‌های علیه زنان خشونت‌های خانگی هستند، شمار زنانی که تحت تاثیر خشونت قرا می‌گیرند، از خانه گریزان می‌شوند و سرنوشت‌های نامعلومی انتظارشان را می‌کشد؛ آنچه متأسفانه بعد از آن عنوان زنان خیابانی یا دختران فراری به خود می‌گیرند. اماکنی هم که قرار باشد زنان و دختران فراری از خشونت‌های خانگی به آنجا پناه ببرند، نه چندان تعریف شده و کافی نیستند اگرچه شهرداری مکان‌هایی را تحت عنوان گرمخانه آن هم با شرایطی و برای استفاده از روزهای محدود در اختیار قرار می‌دهند. حالا و در این کمبود امکانات و شرایط برای اسکان زنان گریزان از خشونت، بحث اماکن اسکان برای مردان مطرح می‌شود. معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا که آیا خانه‌های امن برای مردانی که دچار خشونت خانگی شده و مجبور به ترک منزل هستند در سازمان بهزیستی وجود دارد، گفته: «یکی از موضوعاتی که در معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی وجود دارد بحث خانه امن در سازمان بهزیستی است.»

او در توضیح موضوع اسکان برای زنان تحت عنوان خانه امن گفته «این خانه‌ها تنها مکانی هستند که زنان دچار خشونت خانگی به‌همراه فرزند‌شان می‌توانند در دوره‌ای مشخص شامل دوره‌های 21روزه، 3ماهه، 6ماهه و یکساله و تا زمانی که توانمندسازی آن‌ها مشخص شود، در آنجا حضور داشته باشند.» او البته خاطرنشان کرده: «در کنار این اقدامات، اقدامی را با سازمان امور اجتماعی کشور نیز طراحی و در دستور کار قرار داده‌ایم که براساس این طرح در خشونت خانگی به‌جای اینکه فرد خشونت دیده را از خانه خارج کنیم، فردی که مرتکب خشونت شده است را با همکاری دستگاه قضائی از خانه خارج می‌کنیم و شرایطی را ایجاد می‌کنیم تا کیان خانواده حفظ شود.» نصیری در پاسخ به سوالی درباره همکاری قوه قضائیه و پلیس با اورژانس اجتماعی در این زمینه، گفته: «در همه برنامه‌هایی که مربوط به کیان خانواده است از جمله ورود به حوزه خانواده، انتقال افرادی که متقاضی هستند و یا افرادی که با مداخله اورژانس منتقل می‌شوند و... همکاری با دستگاه قضائی صورت می‌گیرد.» او ادامه داده: «در مواردی از خشونت خانگی که فرد خشونت دیده مرد است ما در مراکز اورژانس اجتماعی سامان‌سراهایی داریم که هماهنگی و پذیرش این افراد انجام می‌شود.» معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره افزایش تعداد خانه‌های امن در کشور گفته: «در حال حاضر ظرفیت‌ خانه‌های امن تکمیل نیست در برخی از استان‌ها ما افزایش تعداد خانه‌های امن را با توجه به اینکه ظرفیت‌ خالی وجود دارد نخواهیم داشت.»

 آیا خشونت علیه مردان واقعا پایین است؟
اما در خصوص آمار خشونت علیه مردان در ایران، پیش از این، گزارش‌هایی هم تهیه شده. عضو هیات علمی گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، در چهارمین کنگره آنلاین بین‌المللی و سی و ششمین همایش مددکاری اجتماعی در ایران با موضوع مددکاری اجتماعی و ادغام اجتماعی، به اینکه میزان خشونت خانگی علیه زنان و کودکان به مراتب بیشتر از گروه‌های دیگر است، اشاره کرده و گفته بود: آمار رسمی در زمینه خشونت خانگی وجود ندارد اما آمارهای غیر رسمی و تماس‌هایی که با خطوطی نظیر اورژانس اجتماعی و یا خطوط دیگر نظیر خط احیا، گرفته می‌شود نشان از رواج خشونت خانگی در جامعه و افزایش آن در پاندمی کووید- ۱۹ دارد.  منصور فتحی، خشونت خانگی را بروز هر شکلی از خشونت توسط شریک زندگی یا سایر اعضای خانواده دانسته و برای آن انواع مختلفی نظیر جسمانی، روانی، جنسی و اقتصادی عنوان کرده بود. این عضو هیات علمی دانشگاه علت آمار پایین خشونت علیه مردان را به عوامل متفاوتی از جمله شرمساری در پیگیری امر و یا عدم پیش بینی سیستم حمایتی در این زمینه دانسته و ادامه داده بود: شاهد افزایش خشونت علیه سالمندان و افرادی نظیر معلولان و بیماران خاص که شرایط خاصی دارند، هستیم. او، اعتیاد، عدم مهارت‌های ارتباطی و کنترل خشم، تجربه آزار در کودکی و انتقال بین نسلی خشونت را از جمله علل تداوم خشونت خانگی دانسته و این را هم گفت که افراد تجربه‌گر خشونت خانگی در کودکی، در آینده یا قربانی خشونت و یا مرتکب خشونت خواهند بود. فتحی با بیان اینکه مددکاران اجتماعی نگاه سیستمی به مسائل دارند، تاکید کرده بود: تمرکز مددکاران اجتماعی صرفا بر قربانیان خشونت نیست بلکه مرتکبین خشونت نیز نیازمند مداخلات هستند. باید عوامل اثرگذار بر خشونت شناسایی شده و یک هدف هوشمندانه انتخاب شود. یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت تشخیص نیازهای افراد است تا خدمات مددکاران مبتنی بر نیازهای مراجعان باشد. نگاه ما به مرتکبین خشونت نگاه مجرمانه نیست. باید بتوانیم دسترسی قربانیان به خدمات مددکاری را تسریع کنیم و خدمات و اقدامات نباید متمرکز بر اقدامات فردی باشد بلکه باید نگاهی سیستمی به قضایا داشت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: